Bjud på dig själv, att våga bjuda på dig själv ger mer tillbaka än om du enbart publicerar dina bilder.

Innan du börjar kommunicera utåt, blicka inåt och fundera över vad du vill kommunicera kring. Vad är det du vill förmedla på dina kanaler? Vill du bara publicera dina bilder eller vill du något mer? Fundera över vad du kan och vad du har flr syfte. Tydliggör det för dig själv och skapa en konkret strategi.

Var generös och våga bjud på dig själv. Istället för att enbart fokusera på vad du vill ha ut, bör du fundera kring vad du kan dela med dig av istället? Vad har du för kompetenser, och vad utifrån det du har kunskap kring tror du att andra i din nätverk skulle ha nytta av? Men i grund och botten tänk på att skapa dialog, och fokusera på detta.

Om du lär dig något nytt, passa på att dela med dig av det. Lyft också andra duktiga personer i ditt nätverk, om de delar med sig av något som du tar lärdom av och tycker är något som även andra bör ha kunskap kring.

Du kan även se över hur andra arbetar på sociala medier, försök hitta förebilder och inspiration genom att se hur andra gör. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan du kan dra kunskap från hur andra har gjort. Men försök ändå hitta din egen grej i det, kopiera inte vad andra gör rakt – hitta din egen grej.

Men bjud inte bara på din framgång, bjud också på dina misstag och vad du har lärt dig om dem.

Bjud också på dina bilder. Det är ju det som är det huvudsakliga, du har tagit bilder och vill nå ut med dem. Dränk däremot inte flödet med enbart bilder, hitta en bra balans. Dels prioriteras bilder i flödet på sociala medier, färg och form hjälper också till att fåna publikens uppmärksamhet.