Det första steget är att du måste sätta upp en plan. Vad vill du visa? Varför vill du ha en portfolio? Vad är dina mål?

2. Vart publiceras den?

Här kan du välja på en del olika sajter, du kan även välja att ha den aktiv på flera sidor för om du finns på flera sidor finns det en större chans att du syns. Du kan ha en portfolio på Facebook, Instagram, Tumblr, egen webbsida, osv.

3. Vad vill du göra?

Vad vill du göra? Fokusera på det och hitta din nisch. Det är också viktigt att se till att din porfolio kommunicerar det som du vill göra. Håll begreppet ”Less is more” i åtanke när det gäller att konstruera din portfolio. Välj ut de mesta projekten, de skarpaste, de absolut bästa som du har gjort. Projekten som verkligen visar vad du vill göra och vad du går för.

4. Vad är viktigast för dig?

Dra på det. Det är svårt att bygga en portfolio och det går det inte att komma ifrån. Men, det är individuellt – det viktigaste är att du hela tiden håller i åtanke vad som är viktigast för dig. Håll fast vid det genom hela processen.